Aktuellt

Kulturarv som innovation

Onsdagen den 1 februari spenderades på Färgfabriken i Stockholm. Dags för Riksantikvarieämbetets slutkonferens kring ett uppdrag om regional tillväxt och kulturarv, kopplat till 2013-års Mineralstrategi. De ca 250 deltagarna kom från hela landet och representerade såväl myndigheter och kommuner som akademi, civilsamhället och näringsliv. Utifrån begreppen ’besöka – leva och bo – verka’ gavs goda exempel på hur attraktivitet har skapas på mindre orter i Bergslagen. Oavsett inriktning på arbetet har ägaraskap och identitet varit centrala begrepp.

Vi fick också lära oss om hur vi genom interpretation kan fördjupa kunskapen om en plats, förstärka upplevelserna av den och samtidigt utmana besökarens tänkande. Peter DeBrine från UNESCO lyfte fram betydelsen av en tydlig destinationsapproach för att turism ska vara hållbar. Slutligen uppmanades vi att tydligare koppla kulturarv till frågor om innovation och smart specialisering. Enda sättet att göra kulturarvet till ett kraftfullt verktyg i den regionala utvecklingen enligt Kontigos Peter Kempinsky.

Dagens filmades och materialet finns snart tillgängligt på Riksantikvarieämbetets hemsida – sök ”Kulturmiljö som framgångsfaktor”

3

Kommentarer

  1. Apropå den här meningen: ”Vi fick också lära oss om hur vi genom interpretation kan fördjupa kunskapen om en plats, förstärka upplevelserna av den och samtidigt utmana besökarens tänkande.”

    Här är ett projekt som jobbar med just dessa frågor:
    I Förvar, se hemsida http://www.hemligstämplat.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *