Arkitektur

En gradäng med stort fönster bakom inne på Brogårdaskolan

”Hela skolan är ett klassrum och vi har så roligt och mysigt när vi sitter och grupparbetar. Vi kan sitta i sofforna, på gradängen med det fina dagsljuset.” – Elev på Brogårdaskolan. Foto: Angelica Åkerman

Så fantastiska skolor det finns!

Inom ramen för arbetet med vägledning om skolors och förskolors fysiska miljöer arbetar vi med en exempelsamling på tio skolor som vi kan lära av. Hur ser en fysisk skolmiljö ut som stödjer pedagogiken? Som är bra för barnen och för pedagogerna? Vilka är framgångsfaktorerna bakom bra skolor? Exempelsamlingen kommer att byggas ut efterhand.

Vi har rest från Umeå i norr ner till Lund i söder, en sväng till Växjö, Kalmar och Stockholm och nu har vi bara några skolor kvar. Vi har besökt stora såväl som små skolor, gamla och nya.
Så många bra skolor vi sett! Och så intressanta samtal vi haft med elever och personal!

Det handlar om det genomtänkta

Vårt uppdrag handlar om var eleverna mår bäst. Hur ser det ut när lärmiljön fungerar för alla barn? En miljö att längta till som ger inspiration och sinnliga upplevelser.

Jag tänker att det handlar mycket om det genomtänkta: var skolan ska ligga (nära natur, nära hem,) hur stor den är, att det finns en gemensam vision där pedagoger och elever är delaktiga både i planering och gestaltning och i det dagliga livet på skolan, vad skolgården erbjuder, hur inredningen ska vara, dagsljus och färgsättning. Om skolans utformning planeras efter en tävling är ofta  allt ifrågasatt och resultatet blir genomtänkt.

 

Två flickor som sitter och studerar vid ett avskärmat bord med bra ljudmiljö

”Ljudmiljön är ett himmelrike.” – Personal på Brogårdaskolan. Foto: Mauren Smith

Grön utemiljö på förskolan Tåget i Lund

”Här finns så mycket kul att hitta på!” – Barn på förskolan Tåget i Lund. Foto: Lena Jungmark

Hedlunda förskola – en genomtänkt skola

Denna förskola i Umeå är ett resultat av en tävling. Byggnaden har vackra rum i olika storlekar – några med fin rymd- och tydlighet i sin planering: Ingång via halvuterum med dagsljus och med glasparti i trä som bär upp levande växter.

Ateljéer och torg centralt i byggnaden har genomblick fasad till fasad. Inblick i köket gör att alla vet vilken god mat som serveras och i växthuset går det att hämta kryddor. På det lugna torget sitter barnen på en rund matta och ser på film när vi  är där. I ateljén är det full aktivitet.

 

Ateljé på Hedlunda förskola

”Det är så energigivande att komma till jobbet.” – Personal på Hedlunda förskola. Foto: Angelica Åkerman

Låt oss bygga genomtänkta skolor!

 

Gunilla Fagerström
Uppdragsledare Utveckla skolors och förskolors miljöer

Läs mer om Boverkets arbete med skolmiljöer på Boverkets webbplats.

8

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *