Arkitektur

Så trivsamma skolor det finns!

När vi reste runt och besökte skolor slogs jag av hur trivsamt det var på de skolor vi besökte. Jag ville gärna stanna kvar. I den fina skogmiljön på Kometens förskola, bland den entusiastiska personalen på Brogårdaskolan, i fiket på Röselidsskolan med mysbelysning en mörk morgon, i den ljusa ateljén på Hedlunda förskola. Personal och elever vittnade om trivsel, glädje och trygghet.

Exempel nu publicerade

Tre exempel på trivsamma skolor är nu publicerade och vi arbetar vidare med fler. Det går att läsa om våra fokusområden och metod för att göra det urval vi gjort. Det är exempel det går att lära sig av. Det kan vara en bra process, en fungerande planlösning, en utmanande gård. Användning av exempel kan vara att skolansvariga på kommunerna kan studera dessa när nya elevplatser behövs. Jag tänker att skolansvariga parter sätter sig ner och diskuterar: Hur vill vi göra? Vad lär vi oss av dessa exempel? Vad blir trivsamt? Vilket kan bli den bästa pedagogiska miljön?

De exempel som nu är publicerade är:

  • Brogårdaskolan, Bjuv, med sin lärande process och korridorfria planlösning.
  • Hedlunda förskola, Umeå, med fantastiskt dagsljus och arkitektur som tydligt stödjer pedagogiken.
  • Landamäreskolan, Göteborg, med sin s-form och öppna planlösningar.

Den välkomnande entrén

Att lätt komma in i skolan och att den känns välkomnande är viktigt för trivseln.

Välkomnande är det med en generös entréyta, överblick över hur skolan är organiserad och information om dess verksamhet via TV-skärm och reception, genomtänkta färger och sköna möbler, välstuderad belysning och dagsljus, det unika (skylten), tryggheten i att vuxna rör sig och finns här.

Från huvudentrén får man en överblick över skolan och här syns den vackra trappan. Adolfsbergsskolan. Foto: Angelica Åkerman

Från huvudentrén får man en överblick över skolan och här syns den vackra trappan. Adolfsbergsskolan. Foto: Angelica Åkerman/Boverket

När man kommer in på Adolfsbergsskolan i Knivsta hamnar man i en generös öppen yta där det går att slå sig ner i en röd inbjudande soffa under en fin egendesignad skylt. Man ser den vackra trappan där allt spännande händer: man sitter här, speciellt under föreställningar, umgås, överblick, man ser igenom till atriumgård, man kan se glimt av matsalen och kanske känna vad det blir till lunch. Receptionen står för att man kan få information förutom från TV-skärmen där. Det känns tryggt med reception och vaktmästeri varifrån personal har koll på som händer, personalrummet intill entrén bidrar också till detta. Från personalrummet har man även koll på entrégården utanför. Så det är många vuxna som rör sig och befinner sig här. Ytterskorna ställs i skoställ som finns på sidorna och man går in i skolan på mjuka textila mattor. (Detta exempel kommer med i nästa omgång)

Elev som sitter och stickar på Adolfbergsskolan. Reception till höger i bild. Foto: Gunilla Fagerström/Boverket

Elev som sitter och stickar på Adolfbergsskolan. Reception till höger i bild. Foto: Gunilla Fagerström/Boverket

Brogårdaskolans fina yta vid administrationen

Som besökare känner man sig välkommen. Det går att ta sig en kopp kaffe och sitta ned i en soffa. Mycket textilier i form av stoppade möbler, gardiner och lösliggande mattor bidrar till en lugn miljö. Skofri skola! Det blir en bra ljudmiljö och ger hemkänsla. Att allt är enfärgat inger lugn. Personalen gav oss tid och det var ingen stress. Vi trivdes.

Landamäreskolan hälsar fler än skolans personal och elever välkomna

Genom en tydlig uppdelning på eleventré och huvudentré som leder till funktioner som fler kan få tillgång till. Ytan framför eleventrén förmedlar intrycket av byggnaden som en välkomnande famn med bland annat gräsytor som scener och sittytor. När vi var här på eftermiddagen lekte barn på scenen och flera föräldrar med barn uppehöll sig här. Den andra ingången välkomnar även de kringboende till skolan. Det finns mediatek/bibliotek och matsal på entréplan. Idrottssalen, som även fungerar för filmvisning, når man här. På övre plan ligger familjeklassrum och konferensrum.

Landamäreskolans eleventré. Foto: Åke E:son Lindman

Landamäreskolans eleventré. Foto: Åke E:son Lindman

Läs gärna mer om kopplingen mellan arkitektur och pedagogik i våra texter på Boverkets webb!

Gunilla Fagerström
Arkitekt SAR/MSA
/Skoluppdraget

 

 

 

2

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *